Абрис (від нім. — нарис,
план) — обрис предмета, нанесений за допомогою ліній; а також лінійний (контурний) малюнок
допоміжного характеру, виконаний у процесі роботи художника над кольоровою літографією. Близький за змістом до
поняття контур.
Абстракціонізм (від латин. —
віддалення) — напрям образотворчого мистецтва 20 ст., послідовники якого
вибудовують свої твори виключно із формальних
елементів: лінія, кольорова пляма, відхилена
конфігурація. Як програмний напрям живопису, графіки та скульптури виник на початку 10-х рр. 20 ст.
одночасно в декількох країнах Європи.
Його визнаними основоположниками є російські художники Василь Кандінський та
Казимир Малевич, голландець Піт Мондріан, француз Робер Делоне, чех Франтішек
Купка. Цей напрям має дві лінії:
геометричний абстракціонізм, що будується на правильних, чітко окреслених конфігураціях, і ліричний, в якому композиція створюється із вільних форм. Офіційно
не визнаний за радянських часів,
абстракціонізм продовжив свій розвиток в Україні у 90-х рр. 20 ст.
Авангардизм (від франц. — передовий
загін) — узагальнена назва художніх напрямів європейського мистецтва
1905—1930-х рр. (фовізм, кубізм, абстракціонізм, експресіонізм, дадаїзм,
сюрреалізм, футуризм) і повоєнного часу (неоавангардизм).
Для всіх напрямів авангардизму
характерне прагнення до експерименту й переосмислювання значення форми і змісту та завдань мистецтва. Авангардисти намагаються звільнитися від форми та
проповідують свободу художнього
вираження.
Автолітографія (від грец. — сам,
камінь і малюю) — спосіб виготовлення художньої літографії, при якому
художник працює над твором безпосередньо на
самому камені (іноді на цинковій або алюмінієвій пластинці); а також твір графіки, виконаний у цій техніці.
Автопортрет — портрет художника,
виконаний ним самим. Особливий різновид портретного жанру. Автопортрет
виконується за допомогою дзеркала або системи дзеркал і виражає
оцінку художником своєї особистості, її ролі й місця у світі та
суспільстві, своїх творчих принципів.
Автотипія (від грец. — сам і
відбиток) — поліграфічний спосіб відтворення півтонових зображень, при
якому сітчастий негатив копіюють на цинкову пластинку, яку
потім травлять азотною кислотою, створюючи кліше; а також відбиток з
такого кліше.
Агітаційне мистецтво — сукупність видів
образотворчого мистецтва, які містять політичні ідеї, виражені в
лаконічній, активно діючій формі (плакат, карикатура, лубок та
ін.). Агітаційне мистецтво здатне оперативно відгукуватись на події
політичного життя країни.
Академізм (від імені грецького
міфічного героя Академа) — в образотворчому мистецтві напрям, що
склався в художніх академіях 16—19 ст. Він наслідував формальні
риси мистецтва античної й ренесансної епох, відображав умовні ідеалізовані образи.
Академізм зародився в Італії у другій
половині 16 ст., з появою академії мистецтв за короткий час набув поширення в багатьох країнах Європи. Серед його представників такі відомі художники, як Д.
Енгр (Франція), А. Канова (Італія),
Ф. Бруні (Росія) та ін. Вплив ідеалістичної естетики академізму позначився і на розвитку українського мистецтва другої
половини 19 — початку 20 ст. У 20 ст. академізм проявився в оновлених формах неокласицизму.
Акварель (від латин. — вода) —
водяні фарби, художній матеріал для живопису. Набула широкого
застосування з початку 15 ст. в Європі. У 18 ст. поширюється в Росії та Україні
в пейзажному живопису. До пігменту акварельних фарб додають
великий процент клеючої речовини (рослинний клей з домішками меду, цукру,
гліцерину). Акварель буває тверда — в плитках, напівм'яка — у фарфорових мисочках,
м'яка — в тюбиках.
Акватинта (від італ. — офорт і
забарвлений, тонований) — ручний спосіб виготовлення друкованої
форми у вигляді заглибленої гравюри на металі.
Акватипія
(від
латин. — вода і грец. — відбиток) — поліграфічне
відтворення малюнків водяними (знежиреними) фарбами; відтінки зображеного нагадують акварель.
Акротерій (від грец. — вершина,
виступ, шпиль) — первісно конструктивний, пізніше — суто
декоративний елемент, що завершував фронтон грецького
храму на всіх трьох кутах. Акротерій — скульптурна прикраса над
кутами фронтону архітектурної споруди.
Ала прима (італ. — з першого разу) — художній прийом живопису, коли картина пишеться без попереднього
пропису та підмальовку за один
сеанс. Твори, написані в такій техніці, характеризуються своєю безпосередністю.
Альфреско (італ. — сирим
способом по сирому) — основний технічний різновид фрескового
живопису, що виконується на свіжій вогкій вапняній штукатурці.
Ампір (від франц. —
імперія) — стильовий напрям в архітектурі й мистецтві початку 19
ст. Ампір розвинувся в руслі класицизму і фактично завершив
його еволюцію. Склався у Франції наприкінці 18 ст., особливого розвитку
набув в епоху імперії Наполеона І. Для ампіру характерні суворість і
ясність форм, стилізація під давньоєгипетське та давньоримське
мистецтво (масивні геометричні об'єми, крилаті сфінкси тощо).
Анатомічний малюнок — вид навчального
малюнка, де зображуються
м'язи, суглоби та інші пластичні властивості людського тіла.
Анімалістичний (від латин. — тварина) жанр — різновид образотворчого мистецтва; зображення тварин у живопису, скульптурі, графіці.
Антаблемент (від франц. — стіл,
дошка) — верхня частина будівлі, розміщена на колонах,
складовий елемент архітектурного ордеру. Антаблемент розчленовується на нижню несучу частину — архітрав, середню горизонтальну — фриз і верхню —
карниз.
Античне мистецтво — мистецтво
високорозвинених рабовласницьких суспільств Середземномор'я та Передньої Азії в
1 тис. до н. є. (Греція та елліністичні держави, Римська республіка) і в першій половині 1
тис. н. є. (Римська імперія). Основою античного мистецтва є
греко-римська міфологія.
Анфас (франц., букв. — в
обличчя) — зображення постаті людини обличчям до глядача.
Аплікація (від латин. —
прикладання) — спосіб створення зображень або орнаментів шляхом
наклеювання або нашивання на основу (папір, картон, тканину) різнокольорових шматочків
паперу чи тканини. Характерними особливостями
аплікації є декоративність, плоскістність, узагальнення силуетів та плям.
Арка (від латин. — дуга) —
простір між двома опорами (стовпами, колонами, пілонами). Відома ще за часів архітектури
Стародавнього Сходу (111 тис. до н. є.).
Аркада (франц. — склепіння) —
ряд арок, які спираються на колони (галерея з арок).
Архітектоніка (від грец. —
будівельне мистецтво) — загальний план побудови художнього твору,
принциповий взаємозв'язок його частин.
Архітектура (від грец. —
будівничий) — вид образотворчого мистецтва; мистецтво будувати будівлі
та комплекси (ансамблі). В архітектурі поєднуються технічні
(функціональність, конструктивність) і художні (естетичні)
аспекти.
Асекко (італ. — по сухому) —
технічний різновид фрескового живопису, що виконується на твердій
сухій вапняній штукатурці.
Асиметрія (грец. —
неспівмірність, невідповідність) — відсутність або порушення симетрії,
несиметричність, нерозмірність; один із різновидів композиції, коли
її елементи мають нерівнозначні функції.
Атлант — опора у вигляді
декоративної скульптурної чоловічої статуї. Відома ще за часів
античності. Назва походить від імені античного героя Атланта — титана,
який за наказом Зевса тримав на собі небо.
Ахроматичний (грец. — безбарвний) колір — колір, який не
має кольорового тону, а тільки світловий, тобто білий, сірий, чорний.
Багет (від франц. — паличка)
— різьблена або пофарбована планка для виготовлення рамок для
картин та оздоблення стін.
Базиліка (від грец. — царський
дім, палац) — прямокутна в плані забудова, розділена всередині
рядами колон чи стовпів на продольні частини (нефи). У давньоримських базиліках
розміщувались
органи державного управління; пізніше — один із головних типів християнського храму.
Барельєф (франц. — низький
рельєф) — скульптурне зображення, виконане у вигляді низького рельєфу на
будь-якій площині, яка служить тлом. Барельєф
виготовляють із гіпсу, фарфору, фаянсу, майоліки, пластичних мас, пап'є-маше, чавуну, бронзи, мармуру тощо.
Бароко (від італ. —
вигадливий, дивний) — художній стиль кінця 16 — середини 18 ст., якому
притаманні декоративність, динамічно складні форми та
живописність. Для архітектури бароко характерна велика кількість криволінійних
форм, ліпних прикрас та
декоративних скульптур. Живопис бароко відрізняється пишністю, грандіозністю розмірів, ілюзорністю
просторових композицій, патетикою та пристрастю до міфологічних,
алегорічних та історичних сюжетів. У
скульптурі бароко велике значення має гра світла на поверхні.
Батальний (від італ. — битва) жанр — жанр
образотворчого мистецтва, присвячений темам війни, а також різновид
історичного жанру. Формування батального жанру починається в добу Відродження, його розквіт припадає
на 17—18 ст. Великий вклад у розвиток батального жанру зробили
А. Гро, Ф. Гойя, в російському мистецтві — В. В. Верещагін, М. Б.
Греков.
Батик (малайс.) — техніка
ручного розпису тканини. Полягає у нанесенні на тканину малюнка
непроникливою для фарби сумішшю — резервом (при «гарячому» батику — розігрітим воском,
при «холодному» — сумішшю з клеєм на гумовій
основі) з наступним пофарбуванням
тканини.
Боді-арт (від англ. — тіло і
мистецтво) — напрям усередині концептуального мистецтва, яке виникло в Західній Європі
та США на межі 1960—1970-х рр. В боді-арт розмальовується жива модель. Проводиться це для одноразового показу. Розпис
може імітувати одяг, шкуру тварини,
носити фантастичний або безпредметний характер. Боді-арт має відношення
до давньої традиції розфарбування первісних
мисливців.
Буквиця — великі літери,
ініціали, перша буква, з якої починається новий розділ чи нова
частина тексту. Раніше буквиця щедро прикрашалася живописом, орнаментом,
сюжетними сценами.
Бюст (франц.) — скульптурне зображення
голови і верхньої частини тіла людини. З'явився в архітектурі Стародавніх
Єгипту і Греції.
Остаточно сформувався в архітектурі Стародавнього Риму, був широко розповсюджений у мистецтві Відродження, бароко та класицизму.
Вазопис — орнаментальний або
зображальний декоративний розпис посудин, виконаний спеціальними фарбами з
подальшим випалюванням. Багаточисленні зразки вазопису залишили давньогрецьке, китайське,
західноєвропейське 16—18 ст., російське 18—19 ст. мистецтво.
Види образотворчого
мистецтва — архітектура, скульптура, живопис,
графіка та декоративно-прикладне мистецтво. Кожний вид має свої
специфічні образні й пластичні засоби, пов'язані з його художнім завданням
і матеріалами, що використовуються.
Витинанка — паперові ажурні
прикраси, якими із середини 19 ст. оздоблювали хати в українських
селах. Термін «витинанка» з'явився в літературі в 1913 р. Однак відсутність його не
може заперечувати існування давніх
витинанок. Кожний різновид ажурних паперових
прикрас у різних регіонах України називали по-своєму: стриганці, зірочки, квіти, хрестики, козаки тощо.
Вівтар (латин., букв. —
підвищення) — східна підвищена частина внутрішнього приміщення церкви
(у православній церкві відокремлена
іконостасом).
Відродження — доба розвитку
ідеології й культури в Італії у 14—16 ст., в країнах Західної
Європи — 15—16 ст.; а також архітектурний стиль цієї доби. Усі
політичні й культурні процеси періоду Відродження навернені до ідеалів
античного світу (звідси й назва). Джерелами образотворчого мистецтва
Відродження є твори архітектора Філіппо Брунелескі (1377—1445),
який став засновником науки про перспективу (найвідомішим
його твором є капела Пацци); художник Мазаччо (1401—1428), який вперше використав
наукові закони перспективи у розписі капели Бранкаччі в церкві Санта-Марія дель Карміне (Флоренція), і скульптор Донателло
(1386—1466), який відродив об'ємну
(тривимірну) статую (найвідомішим його твором є кінна статуя кондотьєра Гаттамелати).
Вітраж (від франц. —
вставляння шибок) — твір декоративного мистецтва, виконаний із
різнокольорового скла, призначений для заповнення віконного прорізу в
архітектурній забудові та розрахований на наскрізне освітлення. Вітражі
були широко розповсюджені в готичних соборах 13—15 ст.
Волюта (від латин. — сувій,
спіраль) — скульптурна оздоба у вигляді спірально скрученого
завитка.
Восьмерик — частина забудови, яка
має в плані восьмигранну форму, в російській та українській дерев'яній
архітектурі. Восьмерик ставився на чотирикутню основу — четверик.
Прикладом восьмерика на четверику є церква Покрова у Філях у Москві (1690—1693).
Гама кольорова — в образотворчому
мистецтві визначення взаємозв'язку послідовного ряду кольорів та їх відтінків.
Може поєднувати всі кольори спектра або частину їх.
Гармонія (від грец. — система,
устрій, розмірність) — в образотворчому мистецтві пропорційність,
взаємозв'язок частин зображення, а також відповідність
художніх засобів змісту твору. В архітектурі — відношення масштабу забудови до
навколишнього краєвиду та розмірність його з
людиною, частин забудови між собою.
Герб (від нім. — спадщина)
— емблема, характерний успадкований знак, якому надається символічне значення. Герб мають
держави, землі, міста, дворянські родини.
Його зображають на монетах, прапорах,
печатках, документах.
Горельєф (від франц. — високий
рельєф) — різновид випуклого рельєфу; скульптурний твір, у якому зображення виступає над площиною
фону більш ніж на половину свого об'єму.
Готика (від італ. — готський)
— напрям західноєвропейського мистецтва другої половини 12—15 ст.
Розвивався в типово феодальних державах, таких як Франція та
Германія.
Гравюра (від франц. —
висікати, вирізати) — вид графіки, в якому зображення є друкованим
відбитком з малюнка, виконаного гравіюванням на дошці (друкарській
формі). Друкований відбиток на папері з пластини, на якій вирізьблено малюнок. Види:
випукла, заглиблена, плоска.
Графіка (від грец. — пишу,
малюю) — один із видів образотворчого мистецтва, основним зображальним засобом якого є
малюнок, виконаний переважно на папері
олівцем, пером, пензлем, вуглем. Друковані художні зображення, відтиснуті на
папері формою. Залежно від призначення розрізняють: станкову, книжкову,
журнально-газетну, прикладну, плакатну.
Графіті (італ., букв. —
віддряпані) — стародавні написи й малюнки різного змісту, зроблені
гострими предметами на посудинах, стінах споруд тощо.
Гризайль (від франц. — сірий) —
декоративий живопис, виконаний відтінками одного кольору,
звичайно сірого; іноді імітує скульптурний рельєф.
Дадаїзм (від франц. — дитячий
коник, переносно — дитячий лепет) — модерністський напрям у
західноєвропейському (переважно французькому та німецькому)
мистецтві початку 20 ст. Характерні риси — нігілізм, нарочитий примітивізм.
Попередник сюрреалізму та експресіонізму.
Дизайн (від англ. —
проектувати, конструювати; проект, план, рисунок) — художнє конструювання зручних і красивих
предметів на основі наукових і естетичних
даних.
Екслібрис (латин., букв. — із
книг) — у художньому оформленні книжки графічна композиція невеликих
розмірів із позначенням імені власника книжки, віддрукована
у вигляді ярлика та призначена для наклеювання на зворотний бік обкладинки.
Експресіонізм (від франц. — вираження,
виразність) — напрям у мистецтві Західної Європи та Америки 20 ст. Зародився в
Німеччині близько 1906 р. Особливого розвитку набув після Першої світової війни у
період кризи. Характерні риси — підвищена емоційність, підкреслено
нервова виразність, інтенсивна деформація художнього образу. Найяскравіші
представники — Е. Мунк, М. Бе-кман, М.
Шагал.
Еклектика (від грец. — той, що
вибирає) — умовна назва стилю, в якому відбувається змішування,
з'єднання в рамках одного проекту елементів, узятих із різних стилів.
Жанр — в образотворчому
мистецтві стійкий різновид художнього твору, що склався історично:
портрет, пейзаж, натюрморт, історичний, батальний, анімалістичний
та ін.
Живопис — один із видів
образотворчого мистецтва, твори якого виконуються за допомогою фарб
на пласкій поверхні (папір, картон, тканина, метал, дерево,
штукатурка тощо). За практичним призначенням поділяється на
станковий, монументальний та декоративний.
Ікона — живописне, мозаїчне
або рельєфне зображення Бога або святих (святого), що є предметом
релігійного поклоніння.
Іконостас — архітектурно-художня
перегородка в православній церкві, що відділяє вівтар від
решти приміщення й оформлена декількома рядами ікон.
Ілюстрація (від латин. — освітлюю,
пояснюю) — різновид мистецтва, в основному художньої графіки, призначення якого — образне пояснення
або доповнення будь-якого друкованого тексту.
Інтер'єр (від франц. —
внутрішній) — відносно замкнений, організований у
функціонально-естетичному відношенні простір усередині будівлі.
Інтер'єр є синтезом різних видів мистецтва, підпорядкований
архітектурній будівлі. Нерідко відіграє велику роль у картинах на побутові та
історичні теми.
Історичний жанр — галузь мистецтва, присвячена зображенню конкретних історичних подій суспільного життя
минулого та сучасного, а також
діяльності історичних осіб.
Капітель (від латин. —
головка) — в архітектурі верхня частина колони, пілястри або стовпа, що
розміщена між стовбуром опори та антаблементом.
Карикатура (від італ. —
перевантажувати, перебільшувати) — навмисно спотворене, пародійне,
підкреслено смішне зображення особи чи події, як правило графічне.
Кераміка (від грец. —
гончарство) — у декоративно-прикладному мистецтві всі різновиди художніх
виробів із випаленої глини спеціального складу та готування, в
першу чергу фарфор, фаянс, майоліка, теракота, гончарні вироби. Її
основний матеріал (глина) має всі скульптурно-пластичні
властивості, а техніка розпису та спеціальні глазурі й емалі дають
величезні можливості для збагачення кольорами.
Кітч або кіч (нім. — халтура,
поганий смак) — псевдохудожні вироби, виконані із дешевих,
доступних матеріалів, що наслідують справжні зразки. Кітч можливий у
всіх видах образотворчого мистецтва, його характеризує низький художній смак,
сентиментальність, надмірність декору, крикливість барв.
Класицизм (від латин. — взірцевий) — художній стиль і напрям у європейському мистецтві 17 — початку 19 ст., що
характеризувався наслідуванням форм
класичного (давньогрецького і давньоримського) мистецтва.
Кліше (франц., букв. —
відбиток) — друкарська форма, виготовлена з цинку, міді, латуні,
дерева, пластмас або лінолеуму, з рельєфним малюнком, призначена
для поліграфічного відтворення ілюстрацій.
Колаж (франц., букв. —
наклеювання) — техніка створення художніх та графічних робіт, яка полягає у
наклеюванні на певну основу фрагментів різних матеріалів (плоских та
об'ємних), що різняться кольором і фактурою. Колаж був винайдений П. Пікассо та Ж. Браком у 10-х
рр. 20 ст. Використовувався художниками російського авангарду А. Лентуловим,
П. Кончаловським, О. Розановою.
Колорит (італ., від латин. —
колір) — у живопису характер гармонійної взаємодії всіх кольорових елементів
різнобарвного художнього твору, його
кольоровий настрій.
Композиція (від латин. —
складання, створення) — будова художнього твору, зумовлена його змістом,
характером і призначенням, яка визначає його цілісне сприйняття; а також назва
окремо взятого
художнього твору.
Комп'ютерна графіка — сучасний вид графіки, коли зображення виконується з різноманітних елементів на екрані
дисплея.
Контраст (від франц. —
протилежність) — різко окреслена протилежність у чомусь. Кольоровий
контраст, тоновий контраст.
Контур (нім., від франц. —
обрис) — в образотворчому мистецтві графічне окреслення зображення (постаті, предмета, орнаменту
та ін.).
Ксилографія (від грец. — зрубане
дерево і пишу, малюю) — гравюра на дереві, основний
технічний різновид випуклої стародавньої гравюри.
Кубізм (від франц. — куб) —
авангардистський напрям у західноєвропейському образотворчому
мистецтві початку 20 ст. Виник і склався у Франції. Кубісти
зображували предмети у вигляді геометричних форм — куба, кулі,
конуса, циліндра тощо. Кубізм є попередником абстракціонізму.
Левкас — суміш алебастру або
крейди з клеєм, що використовується для ґрунтування дерева; а
також зроблений із цієї суміші ґрунт.
Лінія горизонту — у перспективі умовна
пряма, яка ділить простір на об'єкти, що розташовані вище й нижче від неї.
Усі об'єкти, що розташовані вище від неї, ми бачимо знизу, усі об'єкти, що
розташовані
нижче,— зверху. Рівень лінії горизонту на картинній площі визначається висотою точки зору.
Ліногравюра (від латин. — полотно
і франц. — вирізати) — гравюра на лінолеумі, різновид
випуклої гравюри. За технікою та художніми засобами ліногравюра схожа з
ксилографією і відрізняється від неї лише відсутністю тонких
ліній.
Літографія (від грец. — камінь і пишу, малюю) —
різновид плаского друку, за яким друкування здійснюється з літографського каменю.
Локальний
колір —
колір, характерний для забарвлення самого предмета.
Лубок — картинки, що
виконувались безіменними художника-ми-самоуками і друкувались на
окремих аркушах паперу в багатьох примірниках в супроводі різних
пояснювальних підписів.
Марина (італ., від латин. — морський) —
твір пейзажного живопису, присвячений зображенню моря. Художник, для
творчості якого характерне зображення морських краєвидів, називається мариністом. Знаменитими
мариністами були, наприклад, К.-Ж. Верне, Д.-В. Тьорнер, в
російському живопису — І. К. Айвазовський.
Мініатюра (від латин. — сурик) — малярські
твори, що прикрашали й ілюстрували середньовічні рукописи у вигляді
заставок або на всю сторінку.
Модель (від латин. — міра, зразок) —
натурщик (натурщиця), якийсь предмет, що служать для художнього відображення; а
також зразок
чого-небудь.
Модерн (від франц. —
сучасний) — напрям у європейському та американському мистецтві кінця 19 —
початку 20 ст. Теоретики модерну — Хенрі Ван ден Велде і англійський архітектор
та декоратор Уїльям Морріс висунули ідею перетворити світ навколо нас
засобами краси, тобто засобами синтезу мистецтв.
Мозаїка (від грец. — святилище
муз) — особливий технічний різновид монументального живопису,
при якому зображення створюється зі шматочків смальти,
природного кольорового каміння, керамічних плиток, які щільно
припасовані один до одного і закріплені цементом або спеціальною мастикою
безпосередньо на стіні чи площині, яку декорують.
Монотипія (від грец. — один,
єдиний і слід, відбиток) — різновид естампної графічної техніки. Фарби одного чи кількох
кольорів накладають на рівну поверхню
металевої дошки, на друкарському верстаті
отримують один відбиток. Застосовують також у поєднанні з офортом, виконують акварельними чи
олійними фарбами.
Набивка — вид художнього
розпису по тканині (малюнок друкують або вибивають на тканині
дерев'яними дошками з різним орнаментом).
Напівтінь — один із головних
елементів світлотіні, який позначає якості переходів від
освітлених ділянок предмета до тіньових.
Натура (від латин. — природа) — реальні явища, істоти і предмети, які митець зображує, спостерігаючи як
модель.
Натюрморт (франц., букв. —
мертва природа) — жанр образотворчого мистецтва, який
присвячений зображенню неживих предметів — предметів із домашнього побуту.
Начерк — малюнок, живопис або
скульптура невеликих розмірів, виконані нашвидкуруч. Головне
завдання начерку — коротка фіксація окремих спостережень,
пропорцій, руху, характерних кольорових співвідношень.
Неокласицизм (від грец. — молодий,
новий і класицизм) — напрям у мистецтві другої половини 19
— початку 20 ст., мета якого — відродження «чистого стилю» та дотримання класичних
традицій. Для неокласицизму характерна
стилізація форм античного мистецтва, італійського Відродження та класицизму.
Нюанс (франц., букв. —
відтінок) — ледь помітна відмінність у формі, розмірі, тоні, кольорі,
фактурі.
Образ — 1) художній — наочне вираження ідеї за допомогою засобів мистецтва. Для створення художнього образу
художник виявляє і відбирає найбільш
значимі сторони зображеної натури. Процес створення образу носить об'єктивний або суб'єктивний характер — залежно від індивідуальності художника;
2) в християнському православному мистецтві — назва ікони.
Ордер (від латин. — ряд, порядок) — певний порядок розташування архітектурних елементів споруди. Сам термін
«ордер» вперше вживається в означенні
грецької архітектури. Відомі грецькі ордери — доричний, іонічний, коринфський.
Доричний ордер — строгий за формою, масивний; уособлювався з чоловічою силою
(храм Парфенон в Афінах). Іонічний —
відрізняється витонченістю форм, пропорцій;
колони мають капітелі у вигляді волют; порівнювався з жіночою
красою (храм Нікки Аптерос). Коринфський — відрізняється особливою пишністю, багатим декором; капітелі
колон — у вигляді казкових
букетів; порівнювався з дівочою вродою (храм Пантеон у Римі).
Орнамент (від латин. — оздоба,
прикраса) — візерунок, побудований на ритмічному чергуванні й
поєднанні геометричних елементів або стилізованих тваринних чи рослинних
мотивів. Види: геометричний, тваринний, рослинний, орнаментальні
композиції з
фігурою людини.
Офорт
(від
франц. — азотна кислота) — вид гравіювання, при якому лінії малюнка роблять різцем або голкою на смоляному покритті
металевої гравюрної дошки і протравляють кислотою.
Панно (франц., від латин. — шматок тканини) — декоративний живописний або скульптурний твір, призначений для
оздоблення стіни або стелі. Панно може являти собою мережання на тканині, зображення на металі, склі. Підпорядковується
архітектурному ансамблю.
Пап'є-маше (франц., букв. —
жований папір) — паперова маса з клеючими речовинами й наповнювачами, із якої роблять
іграшки, театральну бутафорію; а також вироби
з цієї маси.
Пастель (франц.) — м'який
кольоровий олівець (без оправи), виготовлений із спресованих, стертих у порошок
фарб з домішками скріплювальних розбілювальних речовин (клею, крейди та
ін.); фарби наносяться на папір і картон.
Пейзаж,
краєвид (від франц. — країна, місцевість) — жанр образотворчого мистецтва, присвячений зображенню
природи, міст, архітектурних
комплексів тощо.
Пейзажний етюд — стисла форма
малювання безпосереднього враження від природи з вираженням
власних почуттів.
Передвижники — учасники
«Товариства пересувних художніх виставок», об'єднання художників-реалістів,
що виникло в 1870 р. Проіснувало понад 50 років. Головною та прогресивною його
метою було сприяння широкому розповсюдженню реалістичних творів, активізація художнього
життя російської провінції.
Перспектива (від латин. — бачу
наскрізь, уважно розглядаю) — спосіб зображення об'ємних
фігур на площині залежно від їх розміщення у просторі відповідно до
зорового сприйняття людиною. Види: лінійна, повітряна, ілюзорна,
прямокутна.
Пілястра (франц.) — плоский
виступ на поверхні стіни чи стовпа.
Писанки — один із видів
українського народного мистецтва; орнаментовані пташині яйця. Писанки
— своєрідна мініатюра, походження якої сягає глибокої давнини.
Культ яйця як уособлення таємниці зародження і продовження
життя виник ще на ранніх стадіях цивілізації. Мотиви розпису
писанок завжди мали символічний зміст.
Пігмент — кольорова основа
будь-якого барвникового матеріалу, порошкоподібні сухі фарби.
Плакат (нім. — об'ява, афіша)
— різновид художньої графіки; малюнок з коротким текстом, який
вивішують на вулиці чи в громадських закладах з агітаційною,
інформаційною чи рекламною метою. Основні риси — чіткість і
лаконізм форми й змісту, інтенсивність кольору, органічна єдність
тексту із зображенням.
Пленер (франц., букв. — вільне повітря) — живопис під відкритим небом, що відображає різнобарвне багатство
натури, сонячне освітлення й повітряне середовище.
Портрет (франц.) — один із
жанрів живопису, скульптури й графіки, присвячений зображенню
певної конкретної людини чи групи людей. Особливість портрета —
передача зовнішнього вигляду й внутрішнього світу людини.
Пропорція (від латин. —
співвідношення) — термін художньої практики, яким визначається
взаємовідношення форм (частин) предмета з їх величиною, відповідною
цілісному образу; а також розмірність тіла людини.
Профіль (франц., від італ. — обрис) — вид, обрис предмета чи
обличчя збоку.
Ракурс (франц., букв. —
вкорочений) — вигляд різних предметів, фігур, архітектурних форм у перспективі,
що спричинює зміну їхніх звичайних обрисів.
Рельєф (франц., від латин. —
піднімаю) — один із основних видів скульптури; випукле скульптурне
зображення на площині. Розрізняють два головних типи рельєфу: відносно низький —
барельєф і високий — горельєф. Існують
також заглиблений у площину та поверхневий, який ледь виступає
над поверхнею предмета.
Рефлекс (від латин. — згин,
вигин, звертання назад) — один із головних елементів світлотіні;
відтінок кольору якого-небудь предмета, що з'являється в тих
випадках, коли на цей предмет падає світло, відбите від іншого, сусіднього
з ним освітленого предмета; а також світло, відбите від інших
предметів.
Розпис — сюжетні або
орнаментовані зображення на предметах, що наносяться пензлем або іншими
інструментами.
Сангіна (франц., від латин. — кров) — м'який
червоно-брунатний олівець без оправи, який
використовують у живопису.
Світлотінь — чітко розмежована
градація світлих і темних штрихів, плям як засіб передачі в
живопису об'ємності зображуваного; градація відповідає
освітленню предметів та їх формі. Світлотіньовий лад утворюється
із світла, тіні, напівтіні, рефлексу.
Силует (франц.) — особливий вид графічної техніки, що дає контурне зображення
фігур і предметів без деталей у середині, переважно у вигляді плям.
Симетрія (грец.) — гармонія, розмірність;
розміщення точок або частин предмета в просторі, коли одна половина є ніби
дзеркальним відображенням іншої.
Скульптура (латин.) — вид
образотворчого мистецтва, який надає об'ємно-просторового
зображення матеріальним предметам. За призначенням поділяється на
станкову, монументальну і декоративну.
Соус — сухий матеріал (у
вигляді товстих циліндричних паличок) для створення малюнка.
Виготовляють із пресованої сажі з додаванням клею; використовують як
фарбу (мокрий соус).
Стилізація — свідоме
підкреслюване наслідування зовнішніх форм, рис, особливостей певного
стилю. Підпорядкування художнього зображення умовним, орнаментальним формам,
переважання таких форм над реалістичною передачею дійсності. Властива декоративно-прикладному мистецтву.
Сюрреалізм (франц. — надреалізм)
— авангардистський напрям у мистецтві, що виник у Франції на початку 20 ст.
Головна риса — передача суб'єктивних асоціацій. Найяскравіший представник — С. Далі,
який показував викривлений, страшний реалізм. До сюрреалізму в різні роки
приєднувалися і М. Шагал, і П. Пікассо.
Сюжет (франц., від латин. —
підкладене) — образне відтворення задуму митця через події,
відображені в картині, скульптурі, гравюрі тощо; а також тема, предмет
зображення.
Тінь — один із головних
елементів світлотіні, який позначає якості найменш освітлених частин
предмета.
Тон (від грец. — натяг,
напруження) — колір, забарвлення, а також відтінок, нюанс якого-небудь
кольору, що характеризується певним ступенем яскравості,
насиченості (світлий тон, теплий, холодний, золотистий).
Точка зору — умовне розташування
погляду художника щодо зображуваного об'єкта.
Точка сходження — місце перетину
паралельних горизонтальних ліній, які віддаляються від
спостерігача до горизонту.
Туш (нім.) — рідка чорна
фарба (хімічного походження) для малювання пером або пензлем.
Китайська туш виготовляється у плитках. Японські художники
виготовляють туш змішуванням сажі з клеєм, водою та духмяними речовинами, формують
невеликі плитки. Перед початком роботи
плитку розтирають на вологому склі або тарілочці й одержують фарбу.
Фасад (від франц. — обличчя,
лице) — в архітектурі вид зовнішніх стін будівлі: спереду (передній або
головний фасад), збоку (бічний фасад), ззаду (задній фасад).
Фовізм — авангардистський
напрям у західноєвропейському мистецтві початку 20 ст. Митці цього напряму прагнули
заспокоїти людину, відобразивши в картинах
свої враження, настрої. Головні засоби
виразності — барвисте декорування і колір. (Наприклад, життєрадісну декоративність затверджують роботи А.
Матісса «Червоні риби», «Танець».)
Фон (франц., від латин. — дно) — будь-яка
частина картини чи орнаментальної
композиції щодо «виступаючої» в неї (першопланової) деталі. Фон, на якому відсутні зображення (в портреті), називається
нейтральним.
Фреска (італ., букв. —
свіжий) — у вузькому значенні живопис, що базується на використанні водяних
фарб, які наносять на свіжу вапняну штукатурку технікою альфреско.
У поширеному значенні до фрески належать також розписи
технікою асекко.
Фронтон
(франц.,
від латин. — передня сторона) — в архітектурі
верхня частина фасаду будинку у вигляді трикутної площини, обмеженої по
боках схилами даху, а знизу — карнизом.
Футуризм (італ., від латин. — майбутнє) —
один із формалістичних напрямів 20 ст. в Італії, Франції, Англії, Росії.
Характерні риси — передача абстрактного руху, повна відсутність
реалістичної форми. Представники — Дж. Балла, Дж. Северині та ін.
Хроматичний (грец.) колір — інтенсивно
забарвлений; усі кольори спектра та їх
похідні.
Центральна точка сходження — точка сходження
паралельних ліній, що розміщені під прямим кутом до горизонту. Завжди розташована
напроти очей художника. Це проекція точки зору.
Чеканка,
карбування —
спосіб художньої обробки металу, при якому
на його поверхні вибивається за допомогою карбівки рельєфне
зображення.
Шарж (франц., букв. — тягар) — жартівлива чи сатирична манера зображення кого-, чого-небудь, за якої
зберігається зовнішня подібність, але виділено, перебільшено найхарактерніші
риси зображуваного.
Шрифт (від нім. — писати) — особливий вид
графічного мистецтва; набір букв та цифр єдиного композиційного малюнка.
Застосовується
художником в роботі над книжковою обкладинкою, плакатом.
Комментариев нет:
Отправить комментарий